Robocop üzerinden günümüz sineması

Nasıl baya uzun ve egosu yüksek bir başlık oldu ama okurken sen takılma. 

Ara ara geri gidip havasını solumak istediğin mekanlar vardır. Nostalji mi dersin, mekanın aurası zamanın çakrası mı dersin bilemem ama çocukluk zamanı filmleri benim için aynen bu mekan ziyaretleri gibi.

Eh malum günümüzde şöyle iki akım var; reboot ve remake. Nedir dersen de hikayenin sıfırdan ve bazı güncel değişiklerle baştan başlaması ile filmin aynen ama güncel imkanlarla yeniden çekilmesi.

Robocop da bu modadan nasibini almış şahaserlerden. Yeniden çekimini sanırım geçen sene izlemiştim ve kendimi zorlamadan içeriğini hatırlamam imkansız. Yani öyle silik bir iş ki mubi hesabıma baktım, 3 yıldızı yapıştırmışım. Buna rağmen ben de yeri yok.

Dün gece de 1987 yapımını izledim. Ve tekrar budur dedim. Karanlık doğası biraz steam punk kokan dünya yapısı zaten bu tarz filmlerde izleyeni hemen yakalayan çatısı.  Ama asıl saran yanı bu dönem filmleri nasıl desem; organik. Evet organik sanırım doğru tanım. Efektleri, sahneleri üzerine uzun uzun çalışılmış maket, stop-motion, dublör,… ne iş varsa el emeği. Günümüz işleri ise CGI ile bir de özensiz olunca sırıtıyor ve bu eksiklik izlerken “vay bunu nasılyapmışlar” heyecanını yok ediyor. Ki geçen Ghostbusters’ı izlediğimde de aynı olmamışlıkla 2 günde ancak bitirmiştim. Yanlış anlama teknoloji düşmanı değilim lakin üzerine dikkatli çalışılmamış dijital ağırlıklı işler birer çöpten öteye geçmiyor. Bu eksiklik de filmlerin aurasını yok ediyor. Tabi bu durum sadece yeniden çekimler için bir problem değil, günümüz sinemasındaki sıkışıklığın nedenlerinden biri.

Bu konuda bir de okuma önereyim. Walter Benjamin‘ın Pasajlar‘ında “Tekniğin olanaklarıyla yeniden üretilebildiği çağda sanat yapıtı ” kısmına bak derim. Hatta elin değmişken tüm kitabı oku, der burada noktalarım.:)

Yayınlayan

flaneur

Bak bir ara veriyorum. Burası da o araya dair! Yazılar kendime ama sana da bir bağ kurduruyorsa ne ala!

“Robocop üzerinden günümüz sineması” için bir yorum

Bir Cevap Yazın

